Har vi ett konsumtionsproblem

december 12, 2018 Blog 0 comments 58 Hits

Världen har inte ett konsumtionsproblem, det har ett designproblem. Det hävdar i alla fall allt fler ledande forskare inom ämnet. De menar att istället för att konsumera mindre, så behöver vi bli bättre på att designa produkter som kräver mindre material och är mindre farliga för vår natur. Men varför […]

Världen har inte ett konsumtionsproblem, det har ett designproblem. Det hävdar i alla fall allt fler ledande forskare inom ämnet. De menar att istället för att konsumera mindre, så behöver vi bli bättre på att designa produkter som kräver mindre material och är mindre farliga för vår natur. Men varför är det viktigt att tänka på framtidens konsumtion? Jo, världens befolkning växer och konsumtion är vad som driver den globala ekonomin. Så även om vi vill dra ner på vår konsumtion, så är det inte en realistisk ambition. Men istället för att dra ner på konsumtionen så behöver vi fundera på sätt vi kan designa varor som är betydligt bättre för vår planet. Idag produceras varor med en planerad livslängd, på sätt som är farliga för vattenledningar och för de människor som jobbar i fabrikerna. Idag finns det en utbredd acceptans kring att vi måste förändra vår ekonomi, att ändra ekvationen kring designkomponenterna. Men hur vi gör det här är den svåra fråga att lösa. 

Vilka trender har visat sig?

Det finns framför allt tre trender som har visat sig under de senaste åren och de är sammankopplade på olika sätt. Den första är den cirkulära ekonomin. Vi fokuserar allt mer tid och undersökning kring de materialet som vi använder i våra produkter när vi skapar dem. Den andra är en delbaserad ekonomi. Vi går ifrån en modell av ägandeskap till en servicemodell. Istället för att köpa en bil så är vi kanske med i en bilpool. Men det finns samtidigt flera saker vi inte vill dela med oss – tandborstar till exempel.

Allt fler servicetjänster

Men allt fler tjänster vittnar om hur det här har blivit mer populärt under de senaste åren. Ta AirBnB och Uber som exempel så ser vi hur en tjänst som handlar om service har gjort det mycket enklare för oss. Det sista handlar om en planerad livslängd på de produkter vi köper. Det finns en utbredd acceptans bland många som köper de nya mobiltelefonerna att slänga iväg dem efter 12–18 månader för att köpa som en ny. Produkter som Fairphone är designade för att kunna repareras och sedan uppgraderad till en senare modell.

Finns det företag som följer trenderna?

Apple är ett av de företag som har börjat närma sig ett par av de här trenderna. De har bland annat lanserat en kampanj där de talar om vikten av att återvinna. Men det ser mer ut som ett marknadsföringstrick snarare än en genuin vilja att förändra. Företag som däremot verkar vara allvarliga med att förändra sin affärsmodell är H&M och IKEA som har gjort ett uttalande där de planerar att göra det allt enklare att reparera och återvinna sina produkter. Samtidigt är det en lång väg kvar och vi har endast pratat om överdriven konsumtion under de senaste 20 åren. Att förändra hur vi tänker, agerar och förändrar oss i frågar som dessa kommer att ta lång tid. Men det är bra att allt fler diskuterar om dessa frågor för det är ända vägen vi kan komma framåt. 

Postat av Stellan
Dela det